Efekt interference na kognitivní zpracování u bilingvních (336/B_2021 (018))

Základní informace

Řešitel: Mgr. Bc. Juraj Jonáš
Hlavní příjemce: NUDZ
Doba řešení: 15. 5. 2021 - 30. 6. 2022
Rozpočet celkem: 73 500 Kč
Podpořil/a: IGS

Anotace

V současnosti je psychologický a neurovědný výzkum bilingvizmu velmi rozšířený. Poukazuje nejenom na kognitivní a zdravotní výhody tohoto jevu, ale také na jeho rizika. Nicméně výzkum je ztížen nesmírnou pestrostí projevů bilingvizmu. Každý bilingvní má jedinečnou jazykovou historii kontaktů s každým ze svých jazyků. Některé jevy, jako jsou věk akvizice druhého jazyka, či úroveň, které bilingvní dosáhne ve svém druhém jazyce, jsou lépe prozkoumané. Nicméně tak podstatný faktor, jako je podobnost jazyků, kterými bilingvní mluví, začíná být studován až v poslední době. V tomto projektu se zaměřujeme na vliv podobnosti jazyka na jazykové zpracování. K tomu využíváme eeg experiment, konkrétně techniku evokovaných potenciálů, konkrétně jsou sledovány potenciály N2 (inhibiční) a N400 (sémantický), které patří k nejčastěji studovaným evokovaným potenciálům u bilingvních subjektů. Participanti jsou rozděleni do tří skupin dle podobnosti jejích jazyků: participanti s podobnými jazyky (slovenština-čeština), bilingvní s částečně podobnými jazyky (ruština-čeština) a participanti s odlišnými jazyky (němčina-čeština). Předpokladem je, že u podobnějších jazyků dojde k větší interferenci, a to z důvodu větší potřeby zapojení kognitivní inhibice. Tato zjištění nám pomůžou odlišit mezi různými typy bilingvizmu a umožní tak vytvořit efektivnější přístup k mnohojazyčným lidem, jak v klinickém, tak vzdělávacím prostředí.